Wat
was er in 1948 in Duitsland aan eigen producten van de
automobielindustrie te koop? Weinig. Volkswagen leverde in 1945 en '46
de z.g. wehrmachtsuitvoering van de kever en vanaf 1946 tot en met 1953 het
zogenaamde "Standard-Modell", met een topsnelheid van 105 km/u. geleverd
door de viercylinderluchtgekoelde boxermotor voorzien van een Solex
VFJ-carburateur, datzelfde Solexgasfabriekje zat ook op de Ford
Taunusmotor. De Taunus was vanaf november 1948 leverbaar en was bijna
geheel identiek aan het vooroorlogse model, hetzelfde gold voor Opels
Olympia en de Mercedes-Benz 170V (afgebeeld als taxi in Lissabon).
De
170V was in de herfst 1946 weer leverbaar als bestelwagen, ambulance en
politie-auto, maar vanaf juli 1946 ook weer als sedan. De voormalige
DKW-fabriek stond in Oost-Duitsland en pas in 1950 liep weer een
Meisterklasse van de band bij de opnieuw in West-Duitsland opgerichte
Auto Union GmbH., nu in Düsseldorf.
Als
IFA F8 stond nagenoeg dezelfde DKW Meisterklasse op de Frühjahrsmesse
1948 in Leipzig, in 1949 werden 1500 F8's in Chemnitz en Zwickau
gefabriceerd. Borgward speelde pas vanaf 1949 een rol, maar wel met
een geheel nieuw model - met pontoncarrosserie - de Hansa 1500. Wie
persé een BMW wilde kon in Oost-Duitsland terecht waar het Russische
Awtelo in de voormalige BMW-fabriek in Eisenach vanaf october 1945 het
vooroorlogse type 321 fabriceerde.