Net als in Nederland werden de meeste
spoorwegmaatschappijen in Frankrijk door particulieren opgericht. De
Compagnie du Chemin de fer de Paris à Orléans, kortweg de PO, dateert
van 1843, hij nam in 1934 de Compagnie des Chemins de fer du Midi over
om in 1938 als onderdeel van de SNCF te eindigen. In het begin van de
20e eeuw was het gare d'Orsay voor de PO het belangrijkste station in
Parijs, daarna werd het het gare d'Austerlitz. Zoals de naam zegt, de
eerste lijn van de PO was die tussen Parijs en Orléans, in 1853 werd
Parijs - Bordeaux en in 1855 Parijs - Clermont-Ferrand geopend. De PO
exploiteerde in 1938 11700 km.
Van bovenstaand type (een 230: twee voorloopassen en drie aangedreven assen) in het kenmerkende PO-grijs werden tussen 1915 en 1923 170 machines gebouwd: 12 door de eigen werkplaatsen in Périgueaux en Tours, 7 door de North British, Atlas Works in Glasgow, de rest door de S.A.C.M. in Belfort en door de Société des Batignolles.
De locomotief, die onder nummer 4353 voor de PO reed, is bewaard gebleven en rijdt in SNCF-groen speciale treinen, het nummer is nu 230 G 353.
Van bovenstaand type (een 230: twee voorloopassen en drie aangedreven assen) in het kenmerkende PO-grijs werden tussen 1915 en 1923 170 machines gebouwd: 12 door de eigen werkplaatsen in Périgueaux en Tours, 7 door de North British, Atlas Works in Glasgow, de rest door de S.A.C.M. in Belfort en door de Société des Batignolles.
De locomotief, die onder nummer 4353 voor de PO reed, is bewaard gebleven en rijdt in SNCF-groen speciale treinen, het nummer is nu 230 G 353.