Opnieuw een auto uit de wapenfabriek in Herstal bij Luik, een FN, een 1300 S sport uit 1925, maar als ik op zoek ga naar een afbeelding in "Histoire de l'Automobile Belge", vind ik een totaal anders ogende auto. De eerste 1300 dateert uit september 1923 en verscheen als opvolger van de inmiddels gedateerde 1250. De 1300 had een viercylinderkopklepmotor met een inhoud van 1327cc. Er werden 2781 exemplaren gebouwd, waarvan 200 van het type Sport, met een iets zwaardere motor, oliekoeler en aluminium zuigers Het was een succesrijke wagen en er werden de nodige prestaties meebehaald, waaronder twee maal de 24 Uur van Francorchamps. Vermoedelijk is de afgebeelde auto één van het fabrieksteam dat deelname aan de genoemde 24 Uur, maar enige jaren later van een andere carrosserie voorzien.
Inn 1935 stopte FN met de personenwagenproductie, al is er begin jaren vijftig even sprake geweest dat de Hotchkiss-Grégoire in licentie zou worden vervaardigd, maar dat is niet doorgegaan evenmin als de bouw van een bus met twee Perkinsmototoren. FN beperkte zich tot de bouw van vrachtwagens, maar tussen 1937 en 1940 werden voor de Belgische markt Peugeotpersonenauto's geassembleerd. In 1947 werd onderstaande driewieler met een tweecylindermotorfietsmotor met een inhoud van 992cc, gekoppeld aan een vijfversnellingsbak gebouwd.
Inn 1935 stopte FN met de personenwagenproductie, al is er begin jaren vijftig even sprake geweest dat de Hotchkiss-Grégoire in licentie zou worden vervaardigd, maar dat is niet doorgegaan evenmin als de bouw van een bus met twee Perkinsmototoren. FN beperkte zich tot de bouw van vrachtwagens, maar tussen 1937 en 1940 werden voor de Belgische markt Peugeotpersonenauto's geassembleerd. In 1947 werd onderstaande driewieler met een tweecylindermotorfietsmotor met een inhoud van 992cc, gekoppeld aan een vijfversnellingsbak gebouwd.