16.11.17

Memento Mori

Vandaag zijn we in deze aula bijeengekomen om het heengaan van Alida Slagter-Metworst te gedenken, een vrouw zoals vele anderen; degenen die achteraan geen zitplaats hebben kunnen vinden nodig ik uit naar voren te  komen, want hier zijn nog enige stoelen vrij, Alida Slagter-Metworst, zoals ik zei een vrouw als vele anderen; ja, gaat u daar maar zitten en zet u uw paraplu maar tegen de wand en toch had zij iets bijzonders. Alida Slagter-Metworst werd geboren in Zaltbommel als dochter van Hermanus Johannes Maria Metworst en Klaartje Bom, beiden reeds lang heengegaan. U kunt u, allen hier bijeen, voorstellen dat het niet gemakkelijk groter worden - of als dat liever hoort - opgroeien, is met een achternaam als Metworst, de keren dat er aan haar gevraagd werd: "Krijg ik nog een stukje?" zijn vermoedelijk niet te tellen, gelukkig gaf haar toekomstige echtgenoot en patissier te Schalkhaar Frederik-Willem Slagter iedereen het nakijken, want hij kreeg het beste stuk van Alida Metworst. Helaas bleef het huwelijk kinderloos doch wel godvruchtig en bij dat laatste mogen we in deze tijd wel even stil blijven staan. Ja, daar op de hoek vindt u nog een stoel vrij. Ik zei reeds Alida Slagter-Metworst was een vrouw zoals vele anderen en toch had zij iets bijzonders, niet dat zij daar op uit was, om op te vallen, verre van dat, daar hield Alida Slagter-Metworst die ons thans ontvallen is niet van. Ook haar echtgenoot Frederik-Willem Slagter die drie maanden geleden heenging was geen bijzondere man, ik bedoel dat geenszins negatief, het is immers een positieve eigenschap; wilt u die rollator even op de rem zetten, want anders rijdt hij tegen de kist,  nee, zowel Alida Slagter-Metworst als haar echtgenoot Frederik-Willem Slagter hebben hun  steentje bijgedragen en wij herdenken hen in stilte en mag ik u nu verzoeken allen  op te staan.