15.11.17

Brussel 26

Dit is een Bugatti met een wel heel ongewone carrosserie. ontworpen door  James Brown (nee, niet deze), een Parijse beeldhouwer die een auto zocht om met vrouw en drie kinderen op vacantie te gaan. Een vriend raadde hem aan een oude Bugatti  - wij schrijven 1952 - aan te schaffen en verwees hem naar een zekere Hauswald, een voormalige medewerker van Bugatti in Molsheim, maar nu wonend in Levallois. Brown kocht een T49, een fraaie vier onder de kap met leren interieur, notenhouten dashbord en een gereviseerde motor. De 49, verschenen in juli 1930, is het laatste Bugattitype met een enkele nokkenas en met een  motorinhoud van 3,3 liter. De wagen voldeed Brown uitstekend en hij verkocht hem  pas tien jaar later maar intussen kreeg Brown in 1954 het verzoek om een kunstharscarrosserie op een chassis van een Type 57 te ontwerpen. Het Type 57 is de opvolger uit 1934 van het Type 49, een auto met een motor met dezelfde cylinderinhoud maar met dubbele nokkenassen en zonder enige twijfel het meest succesrijke personenwagenmodel dat Bugatti ooit uitbracht. Browns ontwerp zou op de Parijse autosalon van 1955 worden  tentoongesteld, maar het project mislukte en hoewel de auto wel heeft gereden - onder nummer 4424-DU75 - is er van serieproductie geen sprake geweest.