Bijna
riep ik: "Dan is mevrouw Patier rond 2056 een nieuwe
opstandingscandidaat", maar ik hield me nog net in, doctorandus Loegema
zou dat geen goede grap kunnen vinden en ik vroeg daarom hoeveel doden in Menaldum uit
hun graf waren herrezen en wat de verhouding was tussen uit hun graf gekomen
mannen en vrouwen. "Helemaal exact weten we dat niet, mijn voorganger
Hobbe Ossebosse, destijds hoofd van de christelijk-nationale school alhier,
heeft er rond 1969 eens een slag naar geslagen en vermoedde dat het aantal
verrezenen toen op 128 stond, sindsdien zijn er hooguit 43 bij gekomen.
Het heeft uiteindelijk natuurlijk allemaal te maken met de populariteit van
"Oeperdepoep" en de Dronrijpse versie van dat lied. Daar is nooit
een gedegen onderzoek naar gedaan. Wel weten we dat "Öperdepöp"
oorspronkelijk niet gezongen werd door het kerkkoor "SamenSterk", dat
is pas het geval sinds de samensmelting van de hervormde en gereformeerde
kerken in Dronrijp, eerst schijnt het gezongen te zijn als "Aperdepaap" door het koor
van de gereformeerde kerk onderhoudende artikel 31 uit Dronrijp, begeleid
door de harmonie "Soli Deo Gloria" uit Minnertsga. De tekst is echter in het kader van de voortschrijdende oecumene veranderd in "Öperdepöp". Maar ik moet daar
nodig eens induiken, ik bedoel in de geschiedenis van de wederopstanding.
De eerste wederopstandelingen schijnen allemaal mannen te zijn geweest, pas
sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw zien we ook vrouwelijke herrezenen,
de eerste was, maar dan citeer ik opnieuw de heer Ossebosse, Geesje
Evel-Stienstra, zij was na haar wederopstanding een getrouw volgelinge van Hedy Smit en Joke d'Ancona,
heb ik mij een jaar of tien geleden laten vertellen."
Meteen
nadat ik het gesprek met doctorandus Loegema beëindigd had ging de telefoon.
Het was de oud-politieman, die eerder contact met mij over Katrien had gezocht
en zoals hij zelf zei zijn stinkende best deed om gang en wandel van Katrien na
te speuren, hij zei ook dat het hem deed denken aan tijden van weleer, toen
hij, nog in uniform, jacht maakte op Obbbeltje* Verkommeling, die begin jaren tachtig bekend stond als de neurende potentate van Ee. Op woensdagavond j.l.
schijnt Katrien rond half zeven 's avonds - het was dus al donker -
gesignaleerd te zijn op het kerkhof van Anjum, een plaats met een luguber
verleden, vanwege de moord op een paar pensiongasten aldaar. Een
dik uur later werd Katrien gezien door Jabikje Kruis-Wortel in Oosternijkerk,
daarna moet ze in Wierum door een ernstig beschonken groep uit Moddergat, een
groep, waarvan, volgens Seth Ierappel, melkveehouder te Metslawier, recent
enige leden via Dokkum, Bontebok en Assen schijnen te zijn afgereisd naar Libië,
zijn gemolesteerd en voor dood op de Koaterhústerwei te zijn achtergelaten.
*Obbbeltje moet volgens mijn zegsman inderdaad met drie b's worden geschreven, vanwege een fout van een ambtenaar van de burgerlijke stand in Dongeradeel.
*Obbbeltje moet volgens mijn zegsman inderdaad met drie b's worden geschreven, vanwege een fout van een ambtenaar van de burgerlijke stand in Dongeradeel.