14.11.17

ENOF

Gister na zeker 25 jaar Hobbe Zeudelsman tegen het lijf gelopen. Hij moet destijds één van de eerste mountainbikers in ons land geweest zijn, alhoewel ik me, nu ik dit woord opschrijf, afvraag of we die berijders van fietsen met verende frames en dikke banden destijds zo noemden. In ons land zijn geen “mountains” dus valt er ook niet op en af te “biken”. Hobbe is nu voorzitter van de Eerste Nederlandse Onderwater Fietsclub “ENOF”. Ik kan me onderwaterfietsen moeilijk voorstellen, maar Hobbe heeft me duidelijk gemaakt wat eronder verstaan wordt: het is een combinatie van twee sporten: duiken met zuurstofflessen en mountainbiken. Eergister is Hobbe met vijf kompanen van Weesp naar Loenen gefietst over de bodem van het Amsterdam-Rijnkanaal: “Het water moet voldoende diep zijn, een boerensloot is ongeschikt. Deze zomer ga ik proberen van Calais naar Dover te fietsen, dat is een hele uitdaging en ik hoop er mee in het Guinness Book of Records te komen.” De ENOF telt momenteel 31 leden, hoofdzakelijk in Bussum, waar de gemeente een paar jaar geleden langs de Brinklaan een speciale oefengracht voor onderwaterfietsers heeft aangelegd.