12.3.07

Harvard

Herinner ik me die Lancasters? Nee, niet echt: ze vlogen veel te hoog, het enige, dat ik zag waren de witte strepen hoog in de lucht. Dat was een goed teken: ze vlogen naar Duitsland, naar de vijand: “in de mine-mine-maneschijn bombarderen wij Berlijn” was een liedje, dat gezongen werd. Pas later zag ik de vliegtuigen van dichtbij, maar ook dan kan ik me Lancaster niet herinneren. wel de Spitfire en vooral de Harvard, met het meest indrukwekkende geronk, dat ik ooit hoorde. Het was een trainer en dus altijd in een fraaie kleur geel. Oorspronkelijk heette hij Texan, maar in Engeland werd hij omgedoopt tot Harvard. Gebouwd door North American, een fameuze fabriek, waar ook de Mustang en Mitchell vandaan kwamen. Veel wat ik op Youtube vond is er opgezet door volk, dat vind dat ze het geluid van de Harvard dienen te overstemmen met willekeurig gekozen popmuziek, maar dit filmpje met drie stuntende Harvards mag er zijn.