13.3.07

Meteor


Mijn eerste fiets kreeg ik in 1948, het was de oude fiets van pake, die rond 1920 was aangeschaft. Het was geen bijzondere fiets, behalve misschien de spatborden, die in het midden met een strook van een centimeter breed twee millimeter hoger waren. Aan beide zijden van die verhoging kwam de registratie te staan van een Gloster Meteor, Nederlands eerste straaljager. Op het spatbord van mijn fiets kwam Y9-1. Het spatbord van mijn vriendje, Wim Dolstra, kreeg Y9-7. We posteerden mijn zusje op een putdeksel in de straat en reden vervolgens rakelings langs haar, dat waren imitatieduikvluchten. We moeten daar goed in geweest zijn, want mijn zusje werd geen keer geraakt. Met dezelfde "Gloster Meteors" reden we naar de vliegbasis Leeuwarden, die trouwens ook nog in gebruik was als burgervliegveld voor de binnenlandse lijndienst naar Schiphol. De KLM vloog met tweemotorige tweedekkers gebouwd door De Havilland: Dominies. Aan militaire toestellen was er veel meer de te zien, al moet ik toegeven dat ik veel vergeten ben. Maar de namen Anson, Auster, Oxford en de sporadische Firefly zeggen me nog steeds iets. Als er iets misging op de basis, een vliegtuig bijvoorbeeld naast de baan belandde, belde ik de krant en kreeg ik een kwartje tipgeld. Op zeker moment vond ik dat, ik mijn journalistieke activiteiten uit kon breiden en belde zelf de persdienst van de basis, maar met mijn nog ongewisselde jongensstem had ik geen succes.
Het waren de dagen van Flinterman, die ergens boven Ameland, met de Y9-7 een Nederlands snelheidsrecord vestigde.
Sinds een paar maanden weet ik dat Wim Dolstra overleden is, hij is zich zijn hele leven met vliegtuigen bezig blijven houden en ik heb nagelaten tijdig contact op te nemen, want hij zou exact weten op welke datum Flinterman dat record vestigde, hij zou mij precies kunnen vertellen welke vliegtuigen we destijds op de Leeuwarder vliegbasis zagen en waarom we onze Y9-registraties op onze fietsspatborden veranderden in die van het 4R-squadron.