21.3.07

Jeroen Brouwers

Gister op weg naar huis "In het midden van de reis door mijn leven" van Jeroen Brouwers gekocht in dezelfde boekwinkel waar ik al mijn boeken van Brouwers heb gekocht. Ik ben hem gaan lezen omdat mijn in 1999 gestorven vriend Gerard P. het over hem had naar aanleiding van Brouwers' polemiek met Kousbroek of beter: Kousbroeks polemiek met Brouwers over bepaalde Jappenkampen. Gerard P. had als kind in het Jappenkamp gezeten en daar polio opgelopen.
Zolang Brouwers zelf de pen hanteert is er niets mis met het pas aangeschafte boek, maar godbewaarme als Johan Vandenbroucke aan tekstontleding gaat doen: wat een troosteloze ellende, ik wil helemaal niet weten hoe vaak Brouwers teksten uit zijn zogenaamde "Oerboek" in andere boeken heeft gebruikt en dat Vandenbroucke nog nader onderzoek wil laten doen naar sommige teksten: het interesseert me niet, het maakt lezen tot een onplezierige bezigheid.