28.3.07

Vergane glorie




















Morgen opent de Auto-Rai. Ik kan me niet herinneren wanneer ik er voor de laatste keer geweest ben, terwijl ik bereid ben uren om te rijden als er ergens een automuseum op de route ligt. De komende dagen zal ik een aantal auto's laten zien, gemaakt door fabrieken, die niet meer bestaan. De eerste foto is van een Pierce-Arrow. Een Amerikaans merk, dat in 1938 ten onder ging. De autoproductie begon in 1901, voordien had de fabriek in Buffalo, New York fietsen en vogelkooien gemaakt. Vanaf 1913 waren de auto's gemakkelijk te herkennen, de koplampen werden half in de voorschermen gebouwd. In 1932 reed een standaard Pierce-Arrow 12 cylinder cabriolet 24 uur met een gemiddelde snelheid van 112,91 mijl per uur.
(foto's gemaakt in het Frederick C. Crawford Auto-Aviation Museum in Cleveland, Ohio)