29.9.08

Relus

Relus ter Beek overleden. We hebben elkaar jaren geleden uit het oog verloren, maar zo gaat dat vaak als je in het leven heel verschillende dingen gaat doen. Hij kwam uit Coevorden, net als luitenant-generaal Van Heutsz en de eerste keer dat ik Relus' naam tegenkwam was, toen hij als redacteur van de "Drentse Rooie Courant" bij het monument van de "slager van Atjeh" een bord neerlegde met de tekst: "Ontslapen onder het hakenkruis; gesneuveld bij het uitmoorden van het 39ste Atjehse dorp; bij het verkrachten van de 79ste Atjehse vrouw; om het geschokte vertrouwen van het Ned.-Indische bestuur opnieuw te funderen". Duidelijke taal. Daar hield en houd ik van. Het zou nog een paar jaar duren voordat ik Relus zou ontmoeten. Dat gebeurde toen hij wetenschappelijk medewerker van de VARA werd. Ik denk dat hij in Coevorden was blijven wonen en een kamer zonder televisietoestel had in Hilversum. In maart 1971 vond de langverwachte bokswedstrijd plaats tussen Joe Frazier en Muhammad Ali in Madison Square Garden in New York plaats. Nu ben ik geen boksliefhebber, maar Relus was dat duidelijk wel en hij vroeg me of hij bij mij thuis in Breukelen het gevecht, dat hier 's nachts werd uitgezonden, kon zien. Dus werden we 2 van de 300 miljoen over de hele wereld verspreide kijkers, die Frazier zagen winnen.