11.9.08

Subsidie

Gister kon ik met mijn kleinzoon meerijden naar Leeuwarden en dat kwam prachtigmooi uit want dan kon ik weer eens uit te praten gaan met mijn oudkammeraadje Tietje Grijpstra - Onderdewal. We reden een heel schoftje aan achter een wagentje met grote voeten erop geverfd. "Dat lijkt wel de steunzoolexpres", zei mijn kleinzoon. "Of een wagentje voor mensen met moeilijke voeten, ijlknobbels en gelijkdoorns en zulkzowat", zei ik. Maar dat was het niet, want het was een wagentje van het bureau voor oppassubsidie "Friese kleintjes". "Harrekrastus", zei ik, het moet toch niet raarder worden, hoe is op de wereld mogelijk, subsidie om op kindskinderen te passen!" "Maar weet beppe dan dan niet, dat beppe geld verdienen kan as beppe op de beppezeggers past?" "Ach, jongen, emel niet zo nuiver, moeten de pakes en beppes van tegenwoordig daar ook al centen voor hebben, de verrekkelingen." "Ja beppe, en dat vrouwmens Dijksma, wil de subsidie met vier euro's verlagen aan twee euro's. en daarom is er in Den Haag nou een beiers leven." "Je bent halfwijs, jongen, huiswarden, dat doe je als pake of beppe toch om de nocht. Mensen die zoaan hun centen komen kan ik wel vergrijmen."

Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule