21.2.09

Orion


Op 2 februari j.l. schreef ik op dit blog onder het kopje 'Vliegboten' o.a. over het verzamelen van bij sigaretten e.d. verpakte plaatjes. De bedoeling was de plaatjes in een albumpje te plakken, dat bijvoorbeeld door John Player & Sons voor het kapitale bedrag van 1 penny kon worden aangeschaft.


Ik heb zo'n vooroorlogs boekje compleet met plaatjes en een plaatje intrigeerde me. Het is dat van de Lockheed 'Orion', niet het latere patrouillevliegtuig, maar het veel eerdere eenmotorige, zeer snelle passagierstoestel (kruissnelheid 330 km/u.), dat in Europa door de Zwitserse maatschappij Swissair in de jaren dertig op de route Bazel - Zürich - München - Wenen werd ingezet. In de cabine was plaats voor zes passagiers, maar op het Playersplaatje zit de piloot in de openlucht. Dat lijkt verdraaid veel op de gewoonte om bedienend personeel, zoals taxichauffeurs, maar dan eerder in de vorige eeuw, aan de elementen bloot te stellen.

Dat vereist nader onderzoek en er blijkt een van de in totaal 35 gebouwde Lockheed 9's, ontworpen in 1931, bewaard te zijn gebleven in het Zwitsers verkeersmuseum in Luzern. Het is niet een toestel dat oorspronkelijk aan Swissair is afgeleverd, maar een toestel, dat na een groot aantal omzwervingen ( het was o.a. eigendom van Shell en vloog onder naam 'Shellightning') in de jaren zestig door Swissair werd aangekocht.


Ik ben er inmiddels achter dat 'Swissair' twee Lockheed 9's had, de 167 en 168, dat het destijds 's werelds snelste passagiersvliegtuig was, dat de cockpit, getuige deze foto uit 1978, wel degelijk af te sluiten viel en dat het plaatje uit het Players album dus enigszins misleidend is.