2.2.09

Vliegboten

Het mag, naar ik veronderstel, al jaren niet meer: plaatjes bij koffie en koek en bij sigaretten helemaal niet. Niemeijer, Verkade en Full Speed zijn al lang verleden tijd. Waar het idee van die plaatjes vandaan kwam, weet ik niet, maar de Britten, en met name sigarettenfabrikant John Player & Sons, waren bijzonder actief. Meestal telde een serie vijftig plaatjes en behalve auto’s, vliegtuigen, vlinders en Britse koningen sinds 1066, kenden ze vele onderwerpen. Ik heb twee series, beide verschenen rond 1938: de eerste heet ‘Aircraft of the Royal Air Force’, de tweede simpel ‘Motor Cars’. De plaatjes waren los bij de sigaretten verpakt, met een uitgebreide tekst op de achterkant, die bovendien van een gomlaagje was voorzien, zodat de plaatjes zonder lijm in een album konden worden geplakt. De plaatjes met de enorme vliegboten interesseren me het meest, waarschijnlijk omdat ik nooit een vliegboot gezien heb. Toen de landvliegtuigen in de jaren twintig steeds groter werden en de vliegvelden mee moesten groeien, kregen de vliegboten door de veel geringere kosten van faciliteiten een voorsprong.
De Short ‘Singapore’ uit 1926 was de eerste met een metalen romp. Op het plaatje staat de derde generatie ‘Singapore’ (want net als in de automobielwereld werden namen gehandhaafd), uitgerust met vier Rolls-Royce ‘Kestrel’-motoren in tandem, waardoor het lijkt alsof de machine slechts twee motoren heeft. De’Singapore III” was een verkenningstoestel met een actieradius van zo’n 1300 km en een maximum snelheid van 220km/u.
Short Bros. was de oudste Britse vliegtuigfabriek, opgericht door Eustace en Oswald Short in 1898, toen ze zich bezighielden met de fabricage van ballonnen.