In 1935 begon Short met de bouw van 18 viermotorige vliegboten in de ‘Empire’-klasse. Ze konden 24 passagiers, die eventueel aan boord konden slapen, meenemen. Kruissnelheid was 264 km/u en vliegbereik 1300 km. De eerste vloog in juli 1936 en twee jaar later onderhielden de vliegboten een dagelijkse dienst op Egype, er werd vier keer per week naar India gevlogen, drie keer per week naar Oost-Afrika en twee keer per week naar Zuid-Afrika, Maleisië en Australië. De militaire versie, de ‘Sunderland’ vloog voor het eerst in 1937 en bij het het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog waren er verscheidene operationele squadrons. De ‘Sunderland’ had vier Bristol Pegasus negencylindermotoren. De geschutskoepels in de neus en in de staart waren vervaardigd door de autofabrikant Frazer Nash.
Het plaatje van de auto, de Frazer Nash ‘Shelsley’ komt uit de serie Motor Cars van Player. De ‘Shelsley’ was een razendsnelle wagen met aandrijving door middel van kettingen op de achterwielen, die naam gemaakt had bij de fameuze heuvelklimwedstrijden in Shelsley Walsh. Na de oorlog was de rol van de vliegboten uitgespeeld, al werd de ‘Sunderland’ nog wel ingezet bij de luchtbrug op Berlijn.