6.2.09

Leeuwarden a

Achter mijn oudbuurjongen Robby Tanahatoe fiets ik door de Papaverstraat, de Azaleastraat naar de Lekkummerweg, ik herken van die weg weinig. Maar buiten de stad wordt het beeld helder en vallen vijfenvijftig jaar weg: daar links ligt Snakkerburen. Via de Oldegalileën en een aantal nieuwere straten komen we, in een grote cirkel fietsend, in de straat waar we woonden, Robby op nummer 20 en ik op nummer 19 Goudsbloemstraat. Robby blijkt een fantastische producer, hij heeft geregeld dat ik op bezoek kan in het huis, waar ik lang geleden woonde en bovendien mag ik de rest van de dag zijn fiets lenen. In het huis herken ik weinig: de kenmerkende schuifdeuren zijn verdwenen. Maar ik heb een aardig gesprek met de mevrouw, die er sinds 1953, het jaar dat ik Leeuwarden verliet, woont.