10.2.09

Vals is beter

Je ziet ze weinig meer de schalen met kunstfruit, toch is er één adres in Nederland, waar de wassen appels, peren en bananen in ere worden gehouden. Sterker nog, iedere lunch wordt afgesloten met het verorberen van een imitatievrucht. Ik heb het over het kantoor van de KNAC (Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club), Wassenaarseweg 220 in Den Haag waar alles wat onecht is hartstochtelijk wordt omhelsd. Niet alleen wordt elk bureau in het pand opgefleurd door een boeket valse aronskelken, het personeel is verplicht het hoofd kaal te laten scheren en vervolgens met een toupet door het leven te gaan, onder het motto vals is beter. Het verbaast me dan ook niet, dat op de lidmaatschapskaart van de club dit jaar een fake-auto staat afgebeeld en dat dezelfde auto luid wordt bejubeld in het orgaan van de vereniging.

In 1934, 75 jaar geleden dus, verscheen Citroëns revolutionaire Traction Avant in de vorm van drie viercylinders (de 7A, 7B en 7 Sport) (foto boven), er was ook een achtcylinder gepland, maar dat idee is helaas bij een aantal prototypes gebleven. In juni 1938 kwam er naast de viercylinder 7, intussen aangevuld met de 11, een zescylinder: de 15 Six. De 7 en de 11 waren leverbaar als cabriolet, de 15 niet, al werd een handvol gemaakt voor het hoger echelon van de fabriek. Na de oorlog vervaardigde Citroën geen enkele Traction-Avantcabriolet en toch staat er ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de Traction Avant op de KNAC-lidmaatschapskaart een zescylindercabriolet uit 1954. Dat, ik schreef het hierboven, is het gevolg van het feit dat de club een falsificatie meer waardeert dan een origineel en dus werden onlangs samen met de eigenaar van de nepcabriolet, uiteraard gekleed in vliegeniersjack, -kapje en stofbril, ten burele van de KNAC de glazen nepbubbels geheven ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van de Traction Avant. Want vals is beter.