15.2.09

Fietsen

Klaarblijkelijk werd uit een vorm van hoffelijkheid vewacht dat vrouwen op de eerste tandems voorop zaten, terwijl mannen het apparaat bestuurden. Het kan, maar het is, weet ik uit ervaring, geen pretje, want ik heb zo’n door middel van stangen achtergestuurde tandem uit 1897, die bovendien geen freewheel heeft en een iel, door de vrouw bediend, bandremmetje op het voorwiel. Sigarettenfabrikant Player nam kort voor de Tweede Wereldoorlog in een serie van vijftig fraai getekende plaatjes de geschiedenis van de fiets onderhanden. Een plaatje toont een bijzondere, eveneens achtergestuurde tandem uit de jaren negentig van de negentiende eeuw. Het is een zogenaamde Coventry Humber, een buitengewoon lastig te besturen fiets.


Het wonderlijke is dat in de jaren dertig van de vorige eeuw de Italianen kwamen met iets, dat leek op het voorste deel van de Coventry Humber, de Velocino. Het moest, vanwege de geringere omvang een handig alternatief voor de gewone fiets zijn, maar het sloeg niet aan. In 1964 kwam de Nederlandse fabriek Union met een een volgens hetzelfde principe gebouwde fiets, de Strano. Ooit reed ik er van Eemnes mee heen en weer naar Amsterdam, een verschrikking, omdat je bij tegenwind niet kon verzitten en voorover leunen.