31.1.11

Sidney Bechet

Sidney Bechet 1897 - 1959

Er was geen stringente verdeling tussen mijn vader en mij, wie welke plaat kocht, maar meestal kocht mijn vader recent opgenomen muziek en ik vooroorlogse jazz. Dat had ook te maken met geld, "oud" kon je destijds nog op 78-toeren kopen en dat kon ik van mijn zakgeld betalen. Toch heb ik destijds aangeschafte elpees, zoals eentje van Sidney Bechet, die ik twee keer zag in het Gebouw voor K&W in Den Haag. Zijn plaat "Shake It And Break It" werd zonder normale hoes door Bovema gedumpt, klaarblijkelijk omdat hij niet goed geperst zou zijn, iets dat ik nog altijd niet heb kunnen horen. Ik heb destijds de gegevens over de musici bij elkaar gesprokkeld en op de hoes geschreven.

Op de elpee stond een samenraapsel van opnamen die oorspronkelijk op 78-toeren waren uitgebracht, dit "Indian Summer" dateert uit 1940/'41.