9.11.12

Geen antwoord

Zeseneenhalf jaar geleden eindigde het radioprogramma 'De Gezamenlijke Zenders Peazens en Moddergat'. Zo nu en dan krijg ik nog een vraag. Een toenmalige luisteraar wil de titel van een nummer weten en als de Nienke Feis, de volijverige archivaris bij de VPRO het niet weet, dan krijg ik van haar een emailtje en ik ga op zoek in mijn geheugen, want de platenlijsten heb ik een paar jaar geleden weggegooid. Maar antwoord krijgt zo'n luisteraar, hoe dan ook. Maar wanneer ik zelf eens een vraag of een opmerking heb, krijg ik zelden antwoord. Ook niet van een politieke partij, die het zo goed voorheeft met de burgers. Een maand geleden stuurde ik dit stukje, dat ik op het blog schreef naar de SP.
Gisteravond zag ik in het televisieprogramma ÉénVandaag, een coproductie van Tros & Avro, een enthousiaste Venloënaar verhalen over zijn passie voor Romein te spelen, hij vertelde hoe hij zijn wapens en helmen maakte en we zagen hem in het gelid over een veld wandelen. Ik vind daar niks mis mee, er zijn mij  geen nog levende slachtoffers van Romeins krijgsgeweld bekend. Anders wordt het als Nederlanders in moffenpak compleet met swastika op de borst over een grasland marcheren, dat kan niet en mag niet zolang slachtoffers van de Wehrmacht tussen ons wonen. Hun spel heeft niets met zogenaamd enactment te maken, de Wehrmacht was de uitvoerende arm van een misdadig regime en heeft zich aan moordpartijen schuldig gemaakt. Ik zou graag willen weten welke Nederlandse instantie toestemming heeft gegeven voor zulke geschiedvervalsing.
GEEN ANTWOORD