29.11.12

VéGé

Van al die winkelketens uit mijn jeugd is, geloof ik, alleen Albert Heijn overgebleven. De Gruyter met zijn 'Snoepje van de week' is al lang verdwenen. Maar je had ook zelfstandige kruideniers, die op één of andere manier een verbond vormden en soms nog vormen, zoals De Spar, met zijn prachtige, onvertaalbare Duitse slagzin: 'Kaufen beim Spar ist Sparen beim Kauf'. Je had de Vivo, de Centra, de Sperwer en de VéGé, laatstgenoemde stond voor VErkoops GEmeenschap, in 1938 opgericht en met begin jaren zestig zo'n kleine dertigduizend aangesloten zelfstandige winkeliers in de Europese Unie. Omdat de concurrentie hevig was verzonnen ze  acties, VéGé deed dat met lucifersdoosjes beplakt met schitterend getekende antieke auto's. Als ik me goed herinner waren de tekeningen van de hand van John Knaud, die op de Haagse Thorbeckelaan woonde en ook verantwoordelijk was voor de ontwerpen van drukwerk voor de Pionier-Automobielen Club. Ik heb hem een keer gesproken, omdat we beiden niet zo tevreden waren over een miniatuur-Duesenberg van DUGU. Maar de lucifersdoosjes waren het verzamelen meer dan waard.