17.11.12

Nat

Ik kan me de zeer vochtige dromen van Ronald Plasterk wel voorstellen, ik meen zelfs 's nachts zijn opgewekte gilletjes te horen - per slot van rekening woont hij op loopsafstand van mijn woonte - wanneer hij klaarkomt bij het idee ons land in vijf stukken te hakken, zo langs de lijnen: Friesland/Gronigen/Drente, Overijssel/Gelderland, Noord-Holland/Utrecht/Flevoland, Zuid-Holland/Zeeland en Brabant/Limburg. Er maakt zich een grote onpasselijkheid van me meester als ik aan zo'n volslagen onhistorische verdeling denk. Maar vaderlandse politici hebben zelden een geschiedenisboek opengeslagen, laat staan gelezen. De Verenigde Staten zijn gemodelleerd naar onze Zeven Verenigde Provinciën, zelfs hun quarter komt van ons kwartje - dat ik trouwens nog elke dag mis - waar de Rutsons vijf stukken vandaan halen is mij een raadsel.