1.9.13

Barbara 11

 

Geveld door geen idee wat voor griep, maar sinds vorige week zaterdagmorning in bed. Dus heb ik at the moment alle plannen om de Guernseycentjes een usefull bestemming te geven uit mijn hoofd moeten zetten. Ik had net een long telefoongesprek met Sam, die trouwens iedere dag belt, maar vanwege het besmettingsgevaar liever niet langskomt. Understandable of course! Ze was vanmorgen even naar Amsterdam en had in de Van Baerlestraat een leuke coat voor Peter-Paul gezien en meteen maar aangeschaft. Dat durf ik voor Bastiaan niet meer te doen, sinds de recente aanvaring over dat door mij voor hem gekochte shirt bij "Gooische Mannen" in Laren. Sam heeft voor die coat 2995 euro's neergeteld, daarmee compared waren de centjes voor Bassemans shirt peanuts. Hoorde van Sam ook, dat een of andere malloot in de P.C. bezig is zijn gevel rose te schilderen, zo'n bastard moet ogenblikkelijk verbannen worden naar de Nieuwendijk. Gelukkig koop ik mijn meeste kleertjes in Londen of Parijs.

Voorlopig maar even niet naar buiten. Pappie zal zeggen: "Het is echt Trygve Gulbranssenweer". Wat hij daar nou exactly mee bedoelt, I don't know. Maar elke keer wanneer het hard waait, komt Trygve op de proppen. Heb Bastiaan een forse stapel interieurtijdschriften laten inslaan, maar heb die inmiddels al drie keer doorgenomen en de verveling hits langzamerhand. Het is totally niets voor mij om in huis rond ziekjes rond te hangen en aan Maria heb ik weinig aanspraak. Ik kan met haar toch moeilijk een gesprek voeren hoe moeilijk het vandaag de dag is in dit land een niet-paarse twinset aan te schaffen. Ik ben even op de computer gaan kijken wat er zo hier en daar in het Britse te koop is, misschien bestel ik dat double breasted military jacket wel van Ralph Lauren, dat is tenminste rood en niet dat afgrijselijke paars, dat nu al maanden het modebeeld bepaalt. Leuk een jaar geleden, maar daar kun je nu toch niet meer in gezien worden.

Of course had ik het kunnen verwachten, want net toen ik mij beter voelde en mijn daily werkzaamheden weer wilde oppakken, kreeg ik een fallback en belandde opnieuw in bed. Omdat iedereen de creeps heeft vanwege de Mexiaanse griep komt er geen bezoek en het enige contact dat ik heb is met Maria, want Bastiaan zwaait, hij is in de spareroom gaan slapen, 's morgens en 's avonds alleen maar om de hoek van onze bedroom. Mijn ziekte komt hem, geloof ik, wel goed uit, want nu kan hij zich elke avond, zonder dat ik tot last ben, zich bezighouden met het zoeken van een nieuwe auto. Hij doet van de searchparty per computer verslag, zodat ik reasonable op de hoogte blijf. Ik heb op mijn bedshelf, die ik gewoonlijk voor de maaltijd gebruik, een notebook waarmee ik met hem communicate. Hij wil, zo begrijp, ik nu de E-type houden en mijn Smart en Range Rover de deur uitdoen en vervangen door een Prius (maar ik begrijp niet, hoe dat autootje waarop zoveel subsidy zit, mij van mijn Guernseycentjes moet afhelpen) en een super-Hummer. Een Russische auto, waarvan Basseman mij gisteravond een picture stuurde. Ik moet toch goed over nadenken, voordat ik accoord ga. Is het image van zo'n Rus wel hetzelfde als dat van een Hummer? De naam is wel a lot better: Combat T98.
Barabara Lebber-Beck, Blaricum