17.9.13

Verbouw

De  Russo-Baltic Wagon Factory (Русско-Балтийский вагонный завод) in Riga, destijds in Rusland, was een Zweigniederlassung - filiaal - van Van der Zypen en Charlier in Keulen-Deutz. Van der Zypen en Charlier, in 1845 opgericht door twee Belgen, bouwde spoorrijtuigen, maar ook trams: de Haagse tweeramers 11 t/m 20, in 1904 in dienst gesteld, kwamen bij Van der Zypen en Charlier vandaan, net als  de Amsterdamse serie 180 t/m 229, die in Amsterdam daarom Keulenaren werden genoemd. 
Twee Haagse, door Van der Zypen & Charlier gebouwde trams, nog in de oude, blauwe kleur met bruine zijpanelen, Van der Zypen & Charlier bouwde ook de eerste rijtuigen voor de Berlijnse U-Bahn.
Een overgroot deel van de aandelen van de fabriek in Riga kwam in 1894 in handen investeerders in Riga en St. Petersburg en in 1905 begon men met de bouw van automobielen, eerst met Fondu, met een viercylinder motor met een inhoud van bijna vijf liter, gebouwd in Vilvoorde (België) als voorbeeld, later na de komst van Ernst Valentin (die hoofdontwerper van de Rex-Simplex was geweest bij Automobilwerk Richard & Hering A.G. in Ronneburg, Duitsland) leek de Russo-Belt meer op een Rex-Simplex.
 
Net als ik gister al liet zien, kregen personenauto's een nieuwe carrière als kraan-, bestel- of brandweerwagen, het is een is een uitdaging voor me om dat zelfde in minatuur te doen.