26.9.13

Dansen

Een aantal jaren geleden was ik op de Faroer, meestal voegt men er eilanden aan toe, maar dat is dubbelop want Øer betekent al eilanden. Far heeft trouwens niets met ver te maken maar met schapen. Ik word altijd redelijk nerveus wanneer ik ergens een aanplakbiljet zie hangen voor een muzikaal feestje, waarvan ik de tekst niet helmaal begrijp, maar dat ik voor geen prijs wil missen. Dat was precies in Thorshavn, de hoofstad van de Faroer aan de hand. Ik informeerde bij de VVV waar ik kaarten kon krijgen, men peuterde mij aan het verstand dat dat niet nodig was. Ik vertrouwde het niet en ondernam een tocht naar het - overigens schitterende - gebouw waar die zaterdagavond het muzikale feestje zou plaatsvinden om een kaartje aan te schaffen en was ruim op tijd diezelfde avond aanwezig. Ik zag geen microfoons en dat bevreemdde me, want het was een grote ruimte. Om klokslag tien begaf een groot deel van het publiek zich naar de vloer in het midden van de zaal en het begon al zingend te dansen. De eerste dans, slechts door zang begeleid, duurde 27 minuten, mensen verlieten de kring, anderen voegden zich er aan toe. Het was een fascinerend gezicht. Vorige week ontdekte ik dat in Bretagne een zelfde soort kettingdans wordt uitgevoerd en men vermoedt dat daar de origine te vinden is van de dans op de Faroer. Hier is een fragment van de dans op de Faroer tijdens het Ólavsøka Festival in 2010 en hier een soortgelijke kettingdans in Bretagne.
(De afbeelding met de drie papegaaiduikers toont de spelling op de eilanden zelf)