17.1.17

Ten paleize XXI

Theresa en Boris zijn nauwelijks het toneel afgehuppeld of uit de coulissen verschijnt Ronald Plasterk verkleed als akela Sybeltje Slappeterp op een éénwieler, hij maakt een rondje en roept daarna dat wij 's wereld grootste stand-up-comedian gaan zien en horen en in een draagstoel wordt koning Willem III door vier lakeien het toneel opgebracht. "Landgenoten", kraait de ooit door Alexander Cohen gorilla genaamde vorst, "Landgenoten, gister was ik baadende te Scheveningen, gij weet wel, waar mijn grootvaader zaaliger met zooveel vreugde door u allen werd binnengehaald, toen ik in mijn badkoetsje de zee werd uitgereeden en naast mij uit de woelige baaren een mij onbekend vrouwtje opdook dat klaarblijkelijk haar hondje, een mopsje, uit het  oog was verlooren en geheel en al naakt, ik bedoel het vrouwtje, haar hondje "Zooiets" geheeten riep. Zij vroeg mij onderdaanig: "Verheeven en zeer Groote Majesteit hebt Gij wellicht "Zooiets" ontwaard?" Waarop ik haar naaktheid aanschouwende geheel naar waarheid kon antwoorden: "Nee, schoon wijveken, zooiets heb ik nog nooit gezien!"