14.1.17

1948 XXIV

Wat herinner ik me van de auto's uit 1948? Ik was twaalf en ik herinner me de auto van onze huisarts, dokter Goslinksi, een Citroën Traction Avant, zo'n auto was ook de eerste auto waarin ik, vlak na de oorlog, een stukje had mogen sturen op schoot van Wim Thomassen, de Traction Avant voerde in mijn beleveniswereld de boventoon, mijn vaders collega van de Arbeiderspers in Groningen Roel Scheffer  had er één en er was een Tractioncabriolet die in Leeuwarden rondreed met ons telefoonnummer met een B ervoor: B 6702. Maar als ik terugkijk dan waren het toch  de aandoenlijke bemopstneusde Canadese Fords en Chevrolets, die eenmaal uit dienst ontslagen nog jarenlang als vrachtwagen dienst deden. In 1968 reed garage Roeleveen in Breukelen nog altijd met een kraanwagen, die ooit dienst had gedaan in het Canadese leger.