21.1.17

Toen 6

Er is een handvol foto's uit mijn VARA-tijd, maar dit draaiboekje van een Moondogsuitzending is redelijk uniek, meestal gooide ik zo'n handgeschreven hulpmiddel meteen na de uitzending weg. Jammer eigenlijk, want ik weet daardoor geen data wanneer ik de musici interviewde meer. Van Robert Cray weet ik het, doordat het draaiboekje bewaard bleef, wel: 9 november 1985 tijdens de Bluesestafette in Vreedenburg, Utrecht. 
Het interview werd altijd kort voor de uitzending uitgemonteerd, de eerste en laatste woorden genoteerd zodat het gelardeerd met grammofoonplaatopnamen op dinsdagavond kon worden uitgezonden. Cray (1953) was toen een nieuwe en vernieuwende ster aan het bluesfirmament, die een groot publiek aansprak. Dit is zijn "Phone Booth" uit 1983, maar ik vroeg tijdens het interview ook altijd naar eerste muzikale invloeden en eerste platen die van het zakgeld werden aangeschaft. Cray's eerste 45-toerenplaatje was "A little bit of soap" van The Jarmels, een doo-wopgroep uit Richmond, Virginia. Het nummer stond in juni 1961 op de twaalfde plaats in Billboardhitparade.