26.1.17

Toen 11

Als ijverig reporter, op de foto rechts, in Colditz. U herinnert zich de televisieserie van  met dezelfde naam, gemaakt naar het boek van Pat Reid (1910-1990)? Ik interviewde Reid in Engeland, maar er onstonden, overigens niet aleen bij  mij, twijfels aan het verhaal, want er hadden toch ook Nederlandse officieren in Colditz gevangen gezeten die met enige regelmaat hadden geprobeerd te ontsnappen? Na enig speurwerk werden drie Nederlandse officieren gevonden die tijdens de oorlog geweigerd hadden een papier te ondertekenen waarin ze verklaarden zich te onthouden van tegen de Duitse bezetter gerichte activiteiten: Charles Douw van der Krap (1908-1995), Tony Luteijn (1917-2003) en Dolf Dufour (1907-?), die vanwege hun weigering in Duitsland werden geïnterneerd. Ik heb ze in Den Haag en Rijswijk langdurig geinterviewd: Luteijn lukte het te ontkomen, Dufour werd vlak voor de Zwitserse grens gepakt en Douw van der Krap? Wie zijn verhaal hoorde raakte verbijsterd, dat één man in één leven meemaakt waar een ander tien levens voor nodig heeft en er dan rustig over praatte: wonderbaarlijk; regelmatig denk ik aan deze indrukwekkende man terug. Op de foto staat hij - wijzend - in het midden, links van hem staat Dolf Dufour. Ik heb zowel Douw van der  Krap als Dufour en Luteijn  op het web opgezocht en door op  hun naam te clicken komt u  meer over hen te weten. De foto werd trouwens gemaakt in Colditz.