24.1.17

Toen 9

Deze foto van de bevrijder van Breda (29 october 1944) generaal Stanislaw Maczek (1892-1994) - aanvoerder van de 1e Poolse Pantserdivisie - nam ik voor een Convair op een Spaanse luchthaven. Maczek was met zijn invalide dochter vanuit Edinburgh op vakantie op een Spaans eiland in de  Middellandse Zee, toen die dochter ernstig ziek werd. De VARA organiseerde destijds met enige regelmaat een radio-actie onder de naam Van Harte, met Henk van Stipriaan in de studio en Kees Buurman als reporter onderweg. Tijdens de  radio-uitzending werd geld ingezameld voor een goed doel. Op zeker moment  was de repatriëring van Maczek en zijn zieke dochter vanuit Spanje naar Edinburgh, waar Maczek - als ik me  goed herinner - geld verdiende als barpianist, het goede doel. Ik vloog 's morgens vroeg van Schiphol met de producente van het programma als enige passagiers in de Convair naar Spanje, waar Maczek met zijn dochter en  Kees Buurman aan boord kwamen. De uitzending was maandagavond kort na zessen, maar de datum herinner ik me niet.