20.1.17

Toen 5

Eind 1945 verhuisden we van Drachten naar Leeuwarden, mijn rapport of schoolboekje ging mee. Ik kreeg in de vierde klas een aardiger onderwijzer dan de gehate man in Drachten. Toch was niet alles koek en ei, want  achter in de klas in een kast lagen tekenvoorbeelden, die moest je kopiëren, zoals bijvoorbeeld een vierkant, daarbovenop een driehoek en in het vierkant een rechthoek afgesloten met een halve cirkel en wanneer je dat gedaan had moest je het geheel met verschillende kleuren inkleuren. Ik gebruikte maar één kleur, bruin, omdat het totaal op een hondenhok leek en schreef  er "Villa Blaflust" op en tekende er een hond naast. Dat was niet de bedoeling, maar ik hield dapper vol, wat resulteerde in een "4" op  mijn cijferlijst (zie onder). Mijn moeder was boos en had een gesprek met de onderwijzer, want thuis tekende ik voortdurend. Er was bij wijze van spreken, geen stukje papier veilig of ik maakte er een prentje op. In het laatste rapport van de Leeuwarder school 17 staat achter "teekenen" een "8". 
Wie vandaag de dag het rapport bekijkt, ontdekt dat de  vader zijn handtekening moest zetten, niet de moeder, de emancipatie had nog een lange weg te gaan.