8.2.17

Toen 24

Dit is een foto uit een ver verleden. Mijn eerste schoolreis. Ik aarzel over het juiste jaar: 1946 of  was het 1947. We gingen vanuit Leeuwarden - ik zat op school 17 - naar Appelscha, een bekende bestemming. Mijn klas in een trekker met oplegger die van banken in de lengterichting was voorzien, de enige echte bus was voorbehouden aan een andere klas. Ik ga u niet vervelen met het opnoemen van namen van mijn medeleerlingen, toch ben ik enigszins verbaasd hoeveel namen ik na zeventig jaar nog weet.  Het onderwijzend personeel moet wel even worden genoemd: helemaal rechtsachter mijn klasseonderwijzer Bart Rijpstra - een vurig esperantist - daar bijna naast meester Van Noord, een paar plaatsen naar links juf Schaafsma, daar  bijna naast juf Van der Schaaf en uiterst rechts het hoofd van de school meester Nijboer, die kort daarvoor meester Bron vervangen had, een paar plaatsen links daarvan, naar beneden staat nog een onderwijzeres, maar haar naam ben ik kwijt. De naam van het meisje dat haar hand op mijn schouder legt weet ik niet meer. Ik zit rechts van het midden, vierde rij van voren. Wanneer ik de foto uitvergroot blijkt hij trouwens ongelooflijk onscherp.