12.2.17

Toen 28

Deze foto moet uit 1938 dateren. Ik aan de hand van mijn grootvader - ik had er zoals iedereen twee - deze heette in tegenstelling tot de vader mijn vader geen opa, maar pake (1880-1951). Inmiddels weet ik van pake heel wat meer, zelf heeft hij  me nooit veel verteld. Al heel jong werd hij boerenknecht voor het kapitale bedrag van vijfentwintig gulden per jaar. Zijn moeder deed zijn was en hij moest naar de kerk en de catechisatie van  de boer bij wie hij in dienst was. Hij schijnt ook in het noorden van Duitsland te hebben gewerkt en bracht als souvenir zo'n merkwaardige pijp mee met het portret van  Wilhelm II, een pijp, die nu aan het scharnier van een kastdeur hangt in mijn woonkamer Hij werd melkboer in Leeuwarden, maar toen zijn schoonvader overleed nam hij dienst boerderij over. Hij was een volgeling van Troelstra en dat werd hem door collegaboeren in de omgeving  niet in dank afgenomen. Hij demonstreerde mee op "Rode Dinsdagen" in Den Haag en kwam op zeker moment 's avonds thuis met bananen, die waren aangeprezen als "rode bananen, sociale bananen".  In 1929 eindigde het met boelgoed en werd hij opnieuw melkboer en dat is hij zijn verdere leven gebleven: met wit jasje en witte pet. Na de oorlog ben ik wel met hem meegeweest, eerst naar de fabriek melk halen en daarna uitventen. Flessen kan ik me niet herinneren, het ging allemaal in pannetjes met losse liters: "mingels" noemde hij die, want pake sprak Fries."