23.2.17

Toen 39

Zelf achter het stuur wagenziek worden is mij onbekend, maar zodra een ander in een anuto merkwaardige manoeuvres uithaalt, word ik misselijk,  toch is het mij in Zweden aan het stuur van een op alle wielen aangedreven en met een automatische versnellingsbak uitgeruste Scania gelukt bijna ziek uit de cabine te stappen. Ik reed door een bos, niet over een pad - maar alsof  het de gewoonste zaak van de wereld was - er dwars doorheen, heuvel op heuvel af, kortom dit was een fantastische - maar lichtelijk ziekmakende - auto. Ik was met een aantal andere Nederlandse journalisten onder leiding van het hoofd van de persafdeling van Scania in Zwolle Hans Lotman op bezoek in Södertälje, waar Vabis in 1891 begonnen was met de constructie van spoorwegwagons, om twintig jaar later samen te gaan met Scania  en daarna tot 1929, zij het met mondjesmaat, personenwagens te bouwen. Vanaf 1924 lag het accent achter op  de constructie van vrachwagens.  (Op beide foto's houdt Hans Lotman de deur open)