25.8.17

Boek 2

Het boek heet: "ARRÊTE PAS LA MUSIQUE!".  Stop de muziek niet. En om de muziek gaat het. Zo'n  kleine veerig jaar geleden liet ik in een  programma cajunmuziek horen. De typerende muziek van de Franstalige bewoners van Louisiana. Wat ik precies draaide weet ik echt  niet meer. De zangeres Cleoma Breaux? Of die hierboven afgebeelde Eddie LeJeune, zoon van de legendarische Iry LeJeune? Wat ik me nog wel herinner is, dat ik kort daarop een telefoontje kreeg van een luisteraar, die geënthousiasmeerd door de cajunklanken een afspraak met  me wilde maken en me vervolgens in een gesprek in Hilversum duidelijk maakte dat hij naar Louisiana wilde om foto's van cajunmuzikanten te maken. Inmiddels is fotograaf Emile Waagenaar - want hij was die luisteraar - zo'n tien keer naar Louisiana gereisd en heeft een ongelooflijk aantal musici vastgelegd. Eergister zocht hij me  opnieuw op. In de eerste plaats om een foto van me te maken, omdat ik door het laten horen van cajunmuziek de aanleiding was voor het maken van al die foto's, waarvan in september een aantal in een door de Louisiana University Press uit te geven boek zullen verschijnen. Vrolijke foto's. Ontroerende foto's. Maar vooral prachtige foto's! Zoals de opname hierboven van Eddie LeJeune.