1.8.17

Bristol

Als ik het goed heb zijn er momenteel - na een lange afwezigheid - weer Bristols te koop, dat zou dan een bewijs zijn van het feit dat er toch enig leven zit in de Britse autoindustrie. Want ga maar na, waar zijn Austin, Morris, Riley, Wolseley, Triumph, Sunbeam, MG, Humber, Hillman - het rijtje wordt te lang - gebleven? Vliegtuigfabriek Bristol bouwde tijdens de Tweede Wereldoorlog de "Buckingham" en "Brigand", maar ook de bekendere "Blenheim", "Beaufighter" en "Freighter", laatsgenoemde ging in de naoorlogse civiele luchtvaart nog een flinke carriere tegemoet. Toch zette de directie een ander project op: automobielbouw, oorspronkelijk langs de lijnen van de vooroorlogse BMW, want het eerste model, de 400, had dat niet alleen dat uiterlijk, maar ook die motor. Het was een dure sportauto en dat idee om dergelijke wagens te produceren werd gevolgd, de vorm veranderde onder Italiaanse invloed in volgende modellen en uiteindelijk zou ook de zescylindermotor in 1962 verdwijnen toen een Chrysler V8 onder de motorkap kwam. Op de foto's twee Bristols uit de jaren zestig.