8.8.17

De Gezamenlijke Zenders P&M

Het is inmiddels elf jaar geleden dat de laatste uitzending van "De Gezamenlijke Zenders Peazens en Moddergat" de ether inging,  daarna heb ik een tijdje muzikaal  moeten afkicken, dat klinkt misschien vreemd, maar ik bedoel dit: "De Zenders P&M" was een associatief programma, waarin geen muzikale grenzen bestonden en na het verdwijnen bleef ik na het horen van een muziekstuk combinaties naar een ander muziekstuk leggen. Men mag dat gerust een beroepsdeformatie noemen. 
Gister in de trein terug uit het noorden vroeg ik me af of ik na een decennium nog zo'n associatief programma kon maken, niet voor de VPRO, maar voor de bezoekers van dit blog, bovendien deels gehandicapt, omdat ik alleen maar YouTube-materiaal zou kunnen gebruiken. 
De start: "Stuck in the Middle with you" van Stealers Wheel. Daarna meteen "Smack Dab  in the Middle", Joe Williams met de Count Basie Band. Ik ben altijd een groot bewonderaar van Basie geweest, zijn piano: minder noten, meer swing en jarenlang die fantastische ritmesectie met mijn favoriete drummer Jo Jones. Heel anders klinkt "Smack Dab in the Middle" uitgevoerd door Ry Cooder, die me ooit 's avonds afhaalde van het vliegveld  van Los Angeles en voordat we naar zijn huis reden eerst meenam naar een garage met oude auto's, waarvan we  beiden liefhebber zijn, maar de garageruiten waren zo  hoog  dat we springend  de auto's moesten identificeren, zo ongeveer als "Right in front: Cadillac 1931", "No, looks more like a 1933". Muzikaal associërend maak ik de stap naar Cooder met Randy Newman. Ook aan  hem heb ik herinneringen, ik had hem een aantal keren gesproken toen een VARA-televisieregisseur me vroeg hem te interviewen naar aanleiding van een optreden met  het Rotterdams Philharmonisch. Ik stemde toe, maar wat ik niet wist dat ik kort voor  de opname een lijstje met door mij te stellen  vragen kreeg. Het waren "bekende-weg-vragen" en na de derde vraag van het lijstje zei Randy: "Come on Wim, you can do better than that" en ik begon meteen mijn eigen  interview,  waarvan vervolgens niets werd uitgezonden. Cooder is om  het oneerbiedig uit te drukken een  muzikale veelvraat en  het is dus niet  verwonderlijk hem ook  met de fameuze Ierse formatie "The Chieftains" in de weer te  zien, een groep  die trouwens ook graag buiten verwachte paden  treedt en bijvoorbeeld zo'n jonge groep als The Carolina Chocolade Drops in  de armen sluit. Meestal zijn The Drops bezig met repertoire uit de tijd toen  countrymuziek die naam nog niet had, maar ook "Jackson" van Johnny Cash kreeg van hun een spetterende uitvoering. Cash heb ik  nauwelijks gesproken, maar dat kwam vooral  omdat vaderlandse "kaunryfens" in  het préselfietijdperk" uiterst storend met hem op de foto  wilden. Van Cash het fraaie "One piece at the time", over een arbeider in de Cadillacfabriek, die jaar na jaar een onderdeel ontvreemdt om zo thuis zijn eigen Cadillac te bouwen. Dat brengt me bij "Cadillac Ranch" van de Nitty Gritty Dirt Band, een groep die op het driedelige platenalbum "Will  the Circle Be Unbroken" een aantal oude getrouwen uit landelijk Amerika bijeenbracht, onder wie Doc Watson (foto). Hem sprak ik in het bekende Amsterdamse muzikantenhotel "Wiechmann", als er één  ding van dat  interview met de blinde Watson me is bijgebleven is dat  hij feilloos wist, door even wat  zijn vingers over een voor het raam staande plant te aaien, dat het om een primula ging in een koperen sierpot. Ook Watson ging regelmatig buiten het van hem te verwachten repertoire, want wie denkt dat  hij "Bye Bye Blues" zou spelen, een oud nummer dat c-melody-saxofonist Frankie Trumbauer met zijn groep in 1930 vastlegde. Afscheid dus en dat doet me ogenblikkelijk denken aan Theo Uden Masmans "Wij nemen nu afscheid van U met "Farewell Blues", maarrrrr wij komen terug", The Ramblers dus, waarvan mijn vader één achtenzeventigtoerenplaat  had, met aan de ene kant "Zuiderzee Blues" en aan de andere kant  "Swinging The Fiddles", een nummer met André van der Ouderaa in de  hoofdrol. Fiddle is natuurlijk een wat oneerbiedig woord voor viool en daarom tenslotte aan het eind van deze "Gezamenlijke Zenders Peazens en Moddergat"-escapade Mendelssohns Vioolconcert met als solist Jascha Heifetz.