26.8.17

Fries 7

Op de ochtend van zaterdag 4 maart 2000 rijd, ik vergezeld door twee Amerikaanse achterachterneven, niet alleen naar dorpjes waar oom Pieter gewoond heeft,  maar ook nog iets verder naar het noorden. Naar een plaatsje dat FRIESLAND heet. Ik pak mijn bandrecorder en loop met open microfoon een tuinpad op en bel aan. "Good morning ma'am. Could you tell me why this place is called Friesland?" De vrouw  kijkt me verbaasd aan en draait zich om: "John, here is a guy who wants to know why this place is called Friesland." John komt in hemdsmouwen naar de deur. Ik herhaal mijn vraag. Waarom wilt u dat weten? Dat zal ik zo meteen uitleggen, zeg ik, maar waarom heet dit dorp Friesland? Geen idee. Ze kijken elkaar aan. Ik herhaal mijn vraag nog eens. Maar ze hebben echt  geen idee. Ik leg uit dat Friesland een provincie is in het noorden van Nederland en  voeg wat  bijzonderheden toe, neem afscheid en  vraag me af of de inwoners van al die dorpjes in de Verenigde Staten die naar Europese plaatsen zijn genoemd wel weten waarom heten zoals ze heten. Soms weten ze het wel degelijk. Toen ik in 1978 in Nederland (Texas) was en de eerste winkel met een groot opschrift "Rienstra Furnitures" zag, kreeg ik binnen tien minuten uitleg  dat de inwoners van Nederland (Texas) aan  het eind van de negentiende eeuw uit de omgeving van Bolsward waren geĆ«migreerd. Hier in Friesland (Minnesota) blijken ze - ook wanneer ik andere inwoners vraag - niet op de hoogte. In feite ben ik degene die uitleg geeft. Hier in de buurt had oom Pieter een boerderij. Mijn achterachterneven vertellen me dat het allesbehalve ideale landbouwgrond is. "Way too rocky!"