10.8.17

Koeien

Zo'n veertig jaar geleden had ik in Yacoub een bijzondere en aardige buurman.  Hij kwam uit Sudan en werkte voor de Arabische afdeling van de Wereldomroep. Op zeker moment dook het  bericht op dat onderzoekers hadden vastgesteld dat koeien meer melk gaven wanneer ze naar  muziek luisterden. Een van  Yacoubs collega's meldde dat in een uitzending. Yacoub moest daar harteliijk om lachen, want waar stonden in de  Arabische wereld koeien op stal en waar en hoe konden die beesten via de  radio naar muziek  luisteren? Kort daarna moest ik voor een reportage naar Kopenhagen, Yacoub en ik bedachten een Egyptische stalknecht die op een Deense boerderij  werkte en ontdekt had dat koeien meer melk  gaven bij het luisteren naar Mozart dan  naar Beethoven. Yacoub schreef een brief met die ontdekking naar de Wereldomroep in Hilversum, die ik in Kopenhagen postte. Groot was zijn plezier toen zijn collega op zekere dag die brief ontving en uitriep: "Zie je wel, ik heb hier een brief van een Egyptenaar die in Denemarken werkt en zelfs geconstateerd heeft dat koeien Mozarts muziek meer waarderen dan de muziek van Beethoven!" Ik moest hier aan denken toen ik volgende link ontving van koeien die luisteren naar de Ierse accordeoniste Sharon Shannon.