23.10.17

Brussel 3


Het staat als een paal boven water: de geschiedenis van de Belgische automobielindustrie is een stuk interessanter dan die van Nederland. De rij fabrieken is een stuk groter: Minerva, Nagant, Pipe, Excelsior, Germain, Impéria, Vivinus, Métallurgique zijn zo maar een paar namen die me te binnen schieten en natuurlijk FN. FN, net als het Britse BSA oorspronkelijk een wapenfabriek, die ook fietsen, motoren en auto's (zij, het laatstgenoemde met aanzienlijk meer succes dan BSA) produceerde. FN staat voor Fabrique Nationale d'Armes de Guerre, ontstaan aan het eind van de jaren tachtig van de  negentiende eeuw door samengaan van een aantal wapenfabrieken in en rond Luik. In 1900 werden de eerste honnderd lichte auto's (voiturettes) geproduceerd. De auto op de foto, een FN "1400" dateert uit 1930 en werd door de Luikse carrosseriebouwer Lorenz&Walch van dit wat wonderlijk uiterlijk - geconstrueerd uit aluminium en hout - voorzien. Volgens het verhaal voor de sjah van Perzië die die de auto nooit betaalde en afhaalde, zodat hij uiteindelijk door iemand in Luik werd aangeschaft. Twee wat minder uitzonderlijk uitgedoste 1400's  startten op 13 mei 1928 in Luik voor een tocht naar Kaapstad. In minder dan honderd dagen werden 24.500 km afgelegd: een record.