14.10.17

Catalonië 2

Het Luxemburg orakel dat zich  uitgeeft als de Europse stem Jean-Claude Juncker heeft gesproken: het streven naar Catalaanse onhankelijkheid is een interne Spaanse zaak: "Ik kijk niet verder dan uit mijn Brussels raam uit angst dat ergens anders in Europa ook onafhankelijheidsgedachten opwellen en ik straks met achtentwintig staten opgescheept zit".
Tja, heel veel ik en weinig empathie. In een echt verenigd Europa zou iedere minderheid zijn eigen vrijheid moeten beleven, maar Junckers Europa is niet mijn Europa. Knuppels van een geïmporteerde vreemde politiemacht  hebben daar zeker geen plaats. 
Muziek is gelukkig grenzenloos en het wonderbaarlijke is dat uitgerekend in ons land door de Cobla Principal d'Amsterdam de specifiek  Catalaanse muziek wordt gemaakt en dat is uniek!