8.2.20

Antwoord op VW?

De "Daily Mail" schreef in 1957 dat de hier boven afgebeelde auto met name op de exportmarkt het Britse antwoord zou worden op het succes van "Volkswagen". De "Frisky", want zo heette de wagen, trok inderdaad belangstelling op de autosalon van Genève, maar de door motorfabrikant Henry Meadows Ltd. in Wolverhampton gebouwde mini-voiture met een luchtgekoelde tweecylinder Villiersmotor achterin raakte spoedig vergeten. Het oorspronkelijke ontwerp kwam van de exportsalesmanager van Meadows, Gordon Bedson en een employee van Lloyds, Raymond Flower en onder hun leiding verder ontwikkeld door Meadows. In 1956 was de auto gereed. Er werd een zevendaagse non-stopproef gehouden op het Oulton Park-circuit en de wagen werd aan een reeks roadtests onderworpen.  De prototypes bleken echter te zwaar en de hulp van de Italiaanse carrosseriebouwer Vignale werd ingeroepen, die Giovanni Michelotti  (1921-1980) er op uit stuurde om o.a. het gewichtsprobleem op te lossen. De "Frisky" kreeg vleugeldeuren à la Mercedes 300, al lijkt dat bij de auto op foto niet het geval.  De wagen had vier versnellingen en met een speciale schakelaar die de startmotor activeerde om terug te draaien kon achteruit worden gereden, aandrijving gebeurde door middel van een ketiing in een oliebadkast. De topsnelheid lag net boven de 80 km/u., het gebruik op driedriekwart liter benzine op 100 km.