29.2.20

Chandler

 Soms als ik mij verveel, maar dat komt zelden voor, mag ik nog wel eens op "Marktplaats.nl" naar de rubriek "Oldtimers" onder de daar geadverteerde automobielen kijken. Ik haat dat woord en Nederlanders zouden geen Nederlanders zijn, in hun ijver andermans taal te verknoeien, als ze ook niet het woord "Youngtimer" gebruikten. Echt oude auto's vind je zelden op "Marktplaats.nl", ik heb geen zin statistiek te bedrijven, maar ik vermoed dat het gros van de verkopers nog geen vijfentwintigjaaroude Mercedessen afficheert. Ik heb om begrijpelijke redenen niets met dat merk, maar om de adepten te treiteren heb ik in het verleden in "De Gezamenlijke Zenders Peazens en Moddergat" nog wel eens een grammofoonplaatje aan hen opgedragen, iets van "Mit Mercedes-Benz voran", een lied met een hoog "Horst Wessellied" gehalte, gezongen door een nazikoor.
Omdat het weer tijd is om mijn belastingaangifte in orde te maken, keek ik vanmorgen in een ordner, waar ik belangrijke zaken bewaar, achterin zit een vakje met oude schoolfoto's en andere zaken die ik de moeite waard vind. Ik kijk er zelden in, maar een uur geleden deed ik dat wel en vond deze brief van de schrijver F.B. Hotz uit 1981. Hij gaat over oude auto's, met name over de in Cleveland gemaakte Chandler.