17.2.20

STADSBUS

Van 1941 tot medio 1953 woonde ik in Friesland, de eerste jaren in Drachten, vanaf eind 1945 in Leeuwarden. Soms herinner  ik me dingen, maar kan met geen mogelijkheid een  jaartal invullen. Dan is het plezierig dat een boek uitsluitsel geeft. Ik weet nog heel  goed dat ik met een aantal vriendjes op een dag na schooltijd naar een bushalte op de Groningerstraatweg rende omdat ter gelegenheid van het feit dat Leeuwarden een stadsbus kreeg, het vervoer de eerste dag gratis was en die gelegenheid, om voor niks  naar het eindpunt op de Julianalaan in Huizum te rijden, lieten we ons niet ontgaan. We zaten op de achterbank en moeten ons gedragen hebben, want we werden niet weggestuurd. Dankzij het recent aangeschafte boekje "Op Reis met de NTM, De Nederlandse Tramweg Maatschappij 1880-1971" geschreven door  Melle C. van der Goot*) weet ik dat het 13 december 1947 geweest moet  zijn, ik was elf  jaar. De bus was een  Ford met een carrosserie van Jongerius uit Utrecht, ook dat wist ik niet meer. In het boekwerkje van Van der Goot vond ik een afbeelding.
*uitgegeven door Noordboek. ISBN 978 90 5615 567 4