29.1.07

Holle kost

Eerst hebben ze ons de hamburger, een wit, week broodje met een platgeslagen gehaktbal door de strot gedouwd, nu heet de Auschwitzherdenking "Holocaust Memorial Day". Ik heb niets met dat woord. "Holle kost", is moord, genocide, sjoa, volkerenmoord, zelfs het vervloekte Endlösung niet goed genoeg?
Mijn tante Josie, mijn vaders jongste zusje. Het verhaal, dat ik niet meer kan controleren, ging, dat ze trouwde omdat ze haar verloofde Gerrit niet alleen naar Westerbork wilde laten gaan. Op de dag van haar huwelijk zag ze de dochter van de buurman, waar ze haar spulletjes in bewaring had gegeven, op haar fiets voorbij rijden. Een dag daarna vertrok tante Josie samen met oom Gerrit naar Westerbork, van daar stuurde ze onderstaande brief aan een oom van mij.

Op 23 juli kwam haar laatste bericht, een telegram.

Twee maanden later werd tante Josie in Auschwitz vermoord.