8.1.07

Simon

Onlangs schreef ik deze regels over Drachten:
"In een zijstraat van de Zuiderbuurt woonden David en Simon Turksma, aan de eerste heb ik slechts een vage herinnering, van de tweede heb ik een foto waarop hij met een ster op zijn visgraatjas, aan de ene hand mijn zusje, aan de andere hand mij, ergens door het centrum van Drachten loopt. Simon zou een modelvliegtuig voor mij bouwen, maar voordat hij daar aan toe kwam, is hij vertrokken. Ik probeer me het woord dat thuis gebruikt werd voor dat vertrekken te herinneren. Was het afvoeren of wegvoeren? Ik denk het laatste. Zo'n woord krijgt nooit meer een onschuldige betekenis."
Toen ik deze zinnen schreef, wist ik precies hoe de foto eruit zag, maar ik kon hem een paar weken geleden nergens vinden. Simon Turksma werd op zestienjarige leeftijd in Sobibor vermoord.