22.1.07

Nynke van Hichtum

Ik denk dat ik veel van haar boeken gelezen heb: Afke's Tiental, Jelle van Sipke Froukjes, Schimmels voor de koets of vlooien voor de koekepan, schieten me te binnen. Boeken geschreven door Nynke van Hichtum, peudoniem van Sjoukje Troelstra - Bokma de Boer, van 1888 tot 1904 echtgenote van Pieter Jelles Troelstra. Mijn ouders waren bevriend met haar en ik veronderstel dat ik haar ontmoet heb, want op onderstaande foto heb ik een van haar gekregen truitje aan. In de boekenkast staat Het spel van moeder en kind, oude kinderijmen voor jonge ouders, verzameld door S. Troelstra - Bokma de Boer en dr. Jop Pollmann met haar handtekening. Maar er is ook een brief, daterend van nog geen jaar voor haar dood op 9 januari 1939, waarin ze mijn ouders o.a. pedagogisch advies geeft omdat ik een bus Vim heb leeggestrooid.