12.1.07

NVBS

Natuurlijk zouden veel meer mensen lid moeten zijn van de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen, een vereniging,die vorig jaar zijn 75-jarig bestaan vierde. Je hoeft echt het verschil niet te weten tussen een Plan V-treinstel en een Hondenkop of een digitale miniatuurspoorbaan op zolder te hebben om plezier te hebben van het lidmaatschap. De NVBS geeft namelijk met "Op De Rails" een van de beste clubmaandbladen uit in Nederland met veel informatie, die je als reiziger in de dagelijkse krant niet vindt. In het pas verschehen januarinummer schrijft de redactie:
"Nederland is bepaald ongelukkig met zijn railprojecten: zonder uitzondering zijn ze de laatste jaren duurder dan begroot en komen ze jaren later gereed dan gepland. Als een Pavlov-reactie eist de politiek een onderzoek, waaruit dan blijkt dat de politiek zelf de voornaamste oorzaak is van de prijsstijgingen, door in te gaan op elke gril van gemeenten, presseigroepen en op milieu- en veiligheidseisen waarvan het einde zoek lijkt. Zo komt de Betuweroute pas in de loop van 2007 in gebruik en dan nog voorlopig met dieseltractie. Meerspanningslocomotieven vormen blijkbaasr nog steeds een groot risico voor de bestaande beveiliging onder 1500V en zij zullen op zijn vroegst in 2008 gaan rijden. Bij de HSL-Zuid blijkt Rijkswaterstaat een jaar te lang gewacht te hebben met de vereiste versie van de beveiliging, waardoor de concessie van de HSA met een vertraging van anderhalf jaar pas in het najaar van 2008 zal ingaan. Wanneer het bij AnsaldoBreda bestelde HSL-materieel en de aangepaste Thalystreinstellen ter beschikking komen, is overigens ook nog onzeker. De tarieven op de HSL-lijn worden aanzienlijk hoger dan bij de "gewone" trein: wie praat nog over automobilisten, die hun troetelkind zouden moeten verruilen voor de trein, de minister zeker niet!"
(Secretariaat NVBS De Savornin Lohmanplantsoen 34, 2253 VP, Voorschoten)