14.1.07

Strano


Voor de oorlog in Italie al bekend als Velocino verscheen de door Union gefabriceerde "Strano" in 1964 in Nederland als "meeneemfiets" op de markt. het bleek geen succes, want een jaar later was hij alweer uit productie. Hij past (het stuur is afneembaar) uitstekend in de kofferbak van een auto, maar je moet fietsend kaarsrecht blijven zitten en dat is met tegenwind een probleem. Dertig jaar geleden werd ik op mijn Strano aangehouden door een Hilversumse agent. Hij vond dat ik op "zo'n circusfiets" niet aan het verkeer deel mocht nemen. Nu bestaan er helemaal geen voorschriften hoe een fiets eruit moet zien, wel dat hij een rem, een bel enz. moet hebben. Maar de man was niet voor rede vatbaar, zelfs niet toen ik hem op het balhoofdplaatje van de Unionfabriek wees: ik moest gaan lopen. Ik ben verderop weer opgestapt en heb op mijn werk Union gebeld met de vraag of zij de Hilversumse politie even wilden bijpunten.